• Skip to primary navigation
  • Skip to main content

Stratis

Stratis

  • hu
  • Rólunk
  • Kulcsemberek
  • Szolgáltatások
    • Vezetési tanácsadás
    • IT menedzsment
    • Információ- és adatmenedzsment
    • Komplex, üzletileg kritikus projektek szakmai menedzsmentje
  • Adatvezérelt megoldások
    • Ipari megoldások
    • A.N.I.T.A.
    • Anomália felderítés
  • Referenciák
  • Karrier
    • Pozíciók
    • Kiválasztási folyamat
  • Blog
  • Kapcsolat

Iparvállalatok tevékenységének digitalizációja – adatvezérelt működés az iparban

Megalapozott döntéshozatal és vállalati folyamatok automatizálása adatokra támaszkodva? A jövő egyértelműen ebbe az irányba mutat, hiszen kevesebb értékesebb dolog van jelenleg a vállalkozások kezében, mint a hatékonyan feldolgozott adathalmazok. A különböző adatok nélkül ugyanis nemcsak a gépek, hanem az emberek és a gépek közötti kommunikáció sem menne végbe sikeresen. Na de hogyan érdemes a mesterséges intelligencia korszakában gyűjteni az információkat? Milyen lépések mentén javasolt haladni egy iparvállalatnak a technológiai újítások bevezetésében? Az alábbi cikkünkben most betekintést nyújtunk a vállalati folyamatok digitalizációjának szintjeibe. 

Egy iparvállalat tevékenységének digitalizálása lépésről lépésre

Létezik a gyártó vállalatok digitalizációjának egy klasszikus, három szintet megkülönböztető megközelítése. Az első szintet a vállalatirányítás szintjeként tartjuk számon, melynek folyamán a keresletet összehangoljuk a beszerzéssel, a gyártással és a kiszállítással. Így optimalizálhatjuk a nyersanyag költséget, vagy éppen a raktárkészletet – ez a klasszikus ERP szint. A második szint már a gyártás, vagyis a MES szint, ami a termeléstervezést és a gyártás végrehajtását foglalja magában. Itt történik a megrendelések gyártási tervekre való lebontása, mely elengedhetetlen a termelékenység maximalizálásához. Végül a harmadik szint a SCADA szint, ilyenkor már konkrét gépek működését szeretnénk mérni és optimalizálni, legyen szó akár energiafogyasztásról, gépleállásokról, illetve különböző problémák miatt kieső idők csökkentéséről. Ehhez a gépekből gyűjtünk adatokat, például a prediktív karbantartás esetében ennek köszönhetően tudjuk jelezni előre az üzemzavar bekövetkezését.  

Hol tartanak ebben a magyar iparvállalatok? 

Az iparban nagyon változatos, hogy hol tartanak az egyes szereplők. Előfordul, hogy vállalatirányítási szinten már nagyon fejlett megoldásokkal találkozunk, a gyártási tervezés azonban még mindig Excel-ben történik. 

Az is jellemző, hogy a berendezések összehangolt működése nem megoldott. Csakhogy egy példát említsünk, megesik, hogy egy-egy gyártó készülék csak a saját állapotáról tud szolgáltatni információt, de ezekhez az adatokhoz a gyártók vagy nem adnak hozzáférést, vagy olyan eltérő megközelítésű szoftverekről van szó, amiket nagyon nehéz hatékonyan összekapcsolni. Ez sokszor megakadályozza a gyártó vállalatokat, hogy összekapcsolják az adatokat, így azokat nem tudják felhasználni működésük jelentős mértékű fejlesztéséhez. 

Hogy lehet elkerülni a kudarcot? 

Ha nincs konkrét cél, amit egy vállalat el szeretne érni, akkor jó eséllyel elkerülhetetlen a kudarc. Épp ezért, a Stratis egyfajta tanácsadói szemléletmóddal próbálja vezetni az ügyfeleit a digitalizáció útján. Ennek értelmében az első lépéseket közösen tesszük meg és kitűzzük az elérni kívánt digitális mérföldköveket. A szakmai útmutatással, együtt kidolgozott digitalizációs fejlesztési tervre épülő projektek pedig már önállóan is jó eséllyel sikeresek lesznek. Azonban mivel egymásra épülő fejlesztési tervek halmazáról beszélünk, nem szabad az első pillanattól kezdve igazán áttörést adó eredményekre számítani, más szóval türelmesnek kell lenni. 

Továbbá azt is látni kell, hogy a digitalizáció sikere a munkatársak és a vezetők hozzáállásától is függ. Ugyanis, ha az érintett dolgozók félnek az új rendszer használatától, esetleg ragaszkodnak az úgynevezett „jól bevált” módszerek alkalmazásához és nem támogatják a változásokat, akkor a kudarc elkerülhetetlen lesz. Nem lehet tehát sok lépcsőt egyszerre megugrani, a bevezetett rendszernek igazodni kell a szervezet érettségi fokához is. 

Örökérvényű igazság, hogy bár egy projekt véget érhet, a vállalkozás fejlesztése sosem lesz készen, hiszen mindig van tér a fejlődésre. A Stratis azonban minden fázisban képes segítséget nyújtani, legyen az a digitalizáció alapjainak letétele, a teljesítmény befolyásoló üzleti folyamatok mérésének kidolgozása, vagy a munkavállalókban a mesterséges intelligenciával szembeni bizalom kiépítésének elősegítése. Forduljon hozzánk Ön is bizalommal, és lépjünk együtt a digitalizáció útjára!  

Kapcsolat

Rólunk

  • Cégismertető
  • Kulcsemberek
  • Adatvédelmi tájékoztató

Szolgáltatások

  • IT menedzsment
  • Információ és adatmenedzsment
  • Komplex, üzletileg kritikus projektek szakmai menedzsmentje
  • Vezetési tanácsadás

Iparág / Referenciák

  • Bankok
  • Biztosítók
  • Egészségügy
  • Közigazgatás
  • Távközlés

Karrier

  • Pályakezdők, frissdiplomások
  • Tapasztalt szakemberek
  • Kiválasztási folyamat

Közbeszerzés

  • Közbeszerzési projektek
Széchenyi Terv 2020

Stratis Vezetői és Informatikai Tanácsadó Kft. - Minden jog fenntartva.
1037 Budapest, Szépvölgyi út 139. Tel: +36-1-454-1900 Fax: +36-1-454-1901 Email: info@stratis.hu

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT