• Skip to primary navigation
  • Skip to main content

Stratis

Stratis

  • hu
  • Rólunk
  • Kulcsemberek
  • Szolgáltatások
    • Vezetési tanácsadás
    • IT menedzsment
    • Információ- és adatmenedzsment
    • Komplex, üzletileg kritikus projektek szakmai menedzsmentje
  • Adatvezérelt megoldások
    • Ipari megoldások
    • A.N.I.T.A.
    • Anomália felderítés
  • Referenciák
  • Karrier
    • Pozíciók
    • Kiválasztási folyamat
  • Blog
  • Kapcsolat

Amikor a mesterséges intelligencia írja a népdalokat

Az MI-t az ipar 4.0 fontos eszközeként tartjuk számon, hiszen egyre fontosabb szerepet játszik többek között a prediktív karbantartásban és a minőség-ellenőrzés automatizálásában is. A technológia számos felhasználási területe között azonban akadnak igazán szórakoztató fejlesztések is. Nemrég mi is részt vehettünk egy izgalmas projektben, melynek eredményeként megszületett a KukoricAIános nevet viselő mesterséges intelligencia alapú népdalíró chatbot. De hogyan vágtunk bele a feladatba és milyen kihívásokkal kellett szembenéznünk a munka során? Az alábbi cikkünkből minden kiderül! 

 

A projekt háttere és célkitűzése 

A fejlesztés a Mesterséges Intelligencia (MI) Koalíció keretében valósult meg, cégünk és a Zeneszöveg.hu együttműködésében. A projekt célja egy olyan alkalmazás létrehozása volt, amely egy, a felhasználó által előre kiválasztott kategória alapján képes egy teljesen új népdalt szerezni. Végeredményként egyrészt a mesterséges intelligencia által generált népdal, másrészt egy, ahhoz a legjobban hasonlító eredeti népdal jön létre. 

 

Technikai háttér 

A projekt során a Stratis meglévő, természetes nyelvfeldolgozási (NLP) feladatok elvégzésére képes mesterséges intelligenciáját, A.N.I.T.A-t hívtuk segítségül. A megvalósítás során három fő kihívással is szembe találtuk magunkat: 

 

1. Az új népdalok generálására szolgáló modell elkészítése 

 

Az első kérdés, amit feltettünk magunknak, hogy vajon hogyan lesz képes a mesterséges intelligencia strófákat, esetleg teljes dalokat generálni? Megoldásként két módszer vetődött fel: az egyik, miszerint megtanítjuk A.N.I.T.A.-t az általános magyar nyelv generálására majd ezen belül népdalok írására, a másik pedig, hogy kizárólag a népdal korpuszon történik a tanítás. Az előzetes eredmények, az elérhető adatmennyiség és az erőforrások miatt végül a második megközelítésre esett a választásunk.  

A megvalósítás következő fázisában több mesterséges intelligencia modellt is kipróbáltunk, melyek közül a generált szövegek minősége alapján egy egyszerű visszacsatolt neurális háló (RNN) mellett határoztunk.  

 

2. Az elkészült dalok kategorizálása 

 

Szerencsére ez a folyamat A.N.I.T.A. számára már egyáltalán nem okozott nehézséget: A dalkorpuszban minden dalhoz megadtunk egy címkét, így a felügyelt tanítás segítségével elkészítettük az osztályozót. 

 

3. A generálthoz hasonló, létező dal megtalálása 

A program miután megírja nekünk a négysoros dalszöveget, azt is megadja nekünk, hogy szerinte melyik a hozzá legközelebb álló, már létező népdal. Úgy véltük, hogy két dal akkor számít hasonlónak, ha a kategóriájuk megegyezik és a szóhasználatukban minél kevesebb eltérés fedezhető fel. Ezek alapján a leghasonlóbb dalt egy TFIDF vektorizáló és a NearestNeighbour algoritmus segítségével alkottuk meg. 

 

Az adatok folyamát a következő ábra kiválóan szemlélteti: 

Adatokból chatbot 

El is érkeztünk a projekt utolsó lépéséhez, mely során el kellett juttatnunk az elkészült adatokat a felhasználókhoz. Erre a Facebook (Meta) Messenger applikációja bizonyult a tökéletes platformnak. Ezután Python nyelven, a Flask csomag segítségével készítettünk egy chatbotot, amely interaktívan képes reagálni a különböző bemenetekre. Így a felhasználó csak elküldi a „dal” szócskát üzenetben, majd 3 különböző kategóriából választhat, (fájdalmas, szerelmes, meglepetés) attól függően, hogy milyen hangulatú szerzeményt szeretne kapni. A mesterséges intelligencia minden esetben egy teljesen egyedi négysoros népdalt hoz létre, amit utána a felhasználó 1-től 5-ig pontozhat, illetve címet is adhat a költeménynek. Abban az esetben pedig, ha a chatbot olyan üzenetet kap, amelyet nem képes értelmezni, átirányítja a felhasználót a Zeneszöveg.hu ügyfélszolgálatához.  

 

A projekt igazolta, hogy A.N.I.T.A funkciói számos területen, többek között a dalszerzés területén is alkalmazhatóak. Természetesen vertikálisan integrált mesterséges intelligencia modellünk továbbra sem fog dalra fakadni, de mostantól képes vicces népdalszövegeket írni a zeneszoveg.hu chatbot-ján keresztül.  

Projektünk felkeltette érdeklődését A.N.I.T.A iránt? Tudjon meg többet saját fejlesztésű mesterséges intelligencia alapú megoldásunkról, forduljon hozzánk bizalommal! 

Kapcsolat

Rólunk

  • Cégismertető
  • Kulcsemberek
  • Adatvédelmi tájékoztató

Szolgáltatások

  • IT menedzsment
  • Információ és adatmenedzsment
  • Komplex, üzletileg kritikus projektek szakmai menedzsmentje
  • Vezetési tanácsadás

Iparág / Referenciák

  • Bankok
  • Biztosítók
  • Egészségügy
  • Közigazgatás
  • Távközlés

Karrier

  • Pályakezdők, frissdiplomások
  • Tapasztalt szakemberek
  • Kiválasztási folyamat

Közbeszerzés

  • Közbeszerzési projektek
Széchenyi Terv 2020

Stratis Vezetői és Informatikai Tanácsadó Kft. - Minden jog fenntartva.
1037 Budapest, Szépvölgyi út 139. Tel: +36-1-454-1900 Fax: +36-1-454-1901 Email: info@stratis.hu

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept”, you consent to the use of ALL the cookies.
Cookie settingsACCEPT
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT